bieganie a serce

Dzisiaj jest „ten dzień”. Budząc się postanowiłeś/aś zmienić swoje życie i wprowadzić do niego nieco sportu. Twój wybór padł na bieganie i był to… świetny wybór. Teraz czas dowiedzieć się jak biegać dobrze.

Jaki wpływ bieganie ma na Twoje serce?

bieganie 2Sport ma zbawienny wpływ na organizm ludzki – to oczywista prawda. Ważne jest jednak, żeby dostosować chęci do możliwości. Jeszcze w liceum trener powtarzał mi na każdym treningu, że maraton może zrobić każdy (w moim wieku). Uważałem i dalej uważam, że to gadanie starego „wuefisty”. Nie tylko nie każdy może przebiec 42 km, ale nie każdy powinien nawet próbować, a już na pewno nie bez wielomiesięcznego programu przygotowującego organizm do tak wielkiego obciążenia.

Może jednak lepiej zostawmy temat „finishu” maratonu na później, a zacznijmy od linii startowej. Na początek kilka użytecznych informacji czyli jak wysiłek aerobowy, w tym wypadku bieganie, wpływa na układ krążenia.

Rozbudowa mięśnia sercowego

Serce jest mięśniem i jak każdy mięsień poddany odpowiedniemu wysiłkowi, przy wsparciu odpowiedniej diety i czasie na regenerację, rośnie, Przy regularnych uprawianiu sportów takich jak pływanie czy bieganie, następuje jego rozbudowa. Będąc precyzyjnym – zwiększa się grubość lewej ściany komory serca.

Większe serce, większe możliwości?

Rozbudowa mięśnia sercowego, wynikająca z regularnych treningów biegowych, niesie istotna zmianę, do której dochodzi w organizmie biegacza, jest wzrost ilości krwi pompowanej przez serce tzw. wzrost objętości wyrzutowej serca. Wartość ta jest silnie zależna od zapotrzebowania na tlen i rośnie wraz z intensywnością wysiłku, któremu poddawany jest organizm. Dzięki temu do mięśni sprawniej dociera krew co przekłada się na coraz lepsze osiągi.

Dlaczego rośnie lewa, a nie prawa komora?

mięsień sercowyDzieje się tak, ponieważ to ona ma decydującą funkcję przy zaopatrywaniu organizmu. Z lewej komory krew, tłoczona pod wysokim ciśnieniem, trafia do tętnicy głównej, a dalej do mięśni. Te natomiast pod wpływem wzmożonego wysiłku, wymagają większej ilości krwi. Następuje reakcja przyczynowa skutkowa. Mięśnie potrzebują więcej krwi, więc serce dostosowuje się do tych potrzeb.

Czy moje serce urośnie?

Wzrost wielkości serca ma ścisły związek z wieloma czynnikami. Wpływ mają płeć, wzrost, wiek , a także osiągnięcia, średni czas treningu, dieta. Jednym słowem masa czynników, które należy brać pod uwagę przy rozbudowie standardowego  mięśnia. W wypadku serca jednak należy pamiętać, że zbyt duży rozrost może być niebezpieczna dla naszego życia.

Dlaczego duże serce może być zagrożeniem?

serce biegaczaŁatwo pomylić sytuacje, w którym nasze serce rośnie ze względu na dobrze prowadzony trening z sytuacja chorobową. Pamiętajmy, że powiększenie mięśnia sercowego to również objaw nadciśnienie tętniczego.

Zbyt gruba ściana lewej komory serca skutkuje nieprawidłowym rozkurczem serca i tym samym prowadzi do nieprawidłowych skurczy mięśnia. W ten sposób może pojawić się choroba niedokrwienna objawiająca się bólami w klatce piersiowej.

Jak rozpoznać przerost komory serca?

Współczesna diagnostyka kardiologiczna pozwala w łatwy sposób stwierdzić czy nasze serca ma odpowiedni rozmiar. Biegacze zawodowi, a tym bardziej amatorzy, powinni regularnie kontrolować stan swojego układu krążenia, a więc także i serca, poddając się regularnym badaniom. Najprostsze z nich to ECHO Serca i RTG.

Zmiany w rytmie serca

Kolejną dużą zmianą przy regularnych treningach biegowych jest zmiana rytmu serca. Wysiłek fizyczny jest tylko jednym z wielu czynników mających wpływ na ten parametr, ale  nie ważny niż impulsy z układu nerwowego czy produkowane w organizmie hormony.

Skąd zmiany w rytmie serca u biegacza?

wysiek fizyczny 2

Z tego samego powodu co wszystkie inne zmiany – odpowiedzialne jest głownie serce. Rytm serca przy uprawianiu regularnego sportu zmienia się. Układ krążenia dostosowuje się do wymagań jakie przed nim stawiamy. Zasada jest prosta, co potwierdzają naukowcy: im mniejsze tętno spoczynkowe, tym większy poziom wytrenowania.

Co oznacza niskie tętno spoczynkowe?

W dużym uproszczeniu – dłuższe życie. Nasze serce bijąc wolniej mniej się „zużywa”.

Jak rozpoznać nieprawidłowy rytm serca?

dieta 1Podobnie jak przy badaniu wielkości serca i tutaj medycyna pozwala łatwo wykryć nieprawidłowości. Najpopularniejszą metodą badania rytmu serca są badania ergometryczne tzw. próby wysiłkowe. Zaburzenia rytmu serca można także ocenić za pomocą holteraekg, a informacji o nieprawidłowościach w ciśnieni tętniczym dostarczą badania holterem ciśnieniowym.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jaki wpływ ma bieganie i szeroko pojęty wysiłek aerobowy na pracę serca dobrze trafiłeś! Z naszych wpisów dowiesz się jak zachowuje się Twoje serce przed i po biegu, o czym powinieneś pamiętać trenując bieganie, jak przygotowywać się do treningów aerobowych, a nawet jak powinna wyglądać Twoja rozgrzewka. Jednym słowem wszystko o zdrowym bieganiu.