Co jeść, by mieć zdrowe serce?

Categories dieta, lifestyle, trening dla serca
mięsień sercowy

Serce jest naszym głównym i niezbędnym do życia narządem. Aby było mocne i zdrowe wcale nie musimy sięgać po liczne suplementy diety. Wystarczy zadbać o właściwą dietę, która zapewni nam zdrowy układ krwionośny. Jak zatem powinien wyglądać nasz jadłospis?

Zdrowia dieta, która wspomaga pracę naszego serca

Niestety problemy z sercem nie są w naszym kraju rzadką przypadłością, dlatego też warto znać parę niezbędnych podstaw żywieniowych, które uchronią nas przed chorobami układu krążenia. Po jakie produkty zdrowe dla serca warto sięgać?

Zdrowe tłuszcze roślinne

Tłuszcze roślinne to źródło nienasyconych kwasów omega-3 oraz omega 6, które spowalniają wchłanianie cholesterolu do krwi, chroniąc przed miażdżycą. Wpływają one także na poprawę funkcjonowania receptorów komórkowych, co wiąże się z minimalizowaniem występowania arytmii komorowej. Dzięki zwiększaniu elastyczności błon komórkowych kwasy nienasycone odpowiadają ponadto za prawidłowe rozkurcze tętnicy. Znajdziemy je w produktach takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, olej lniany, ryby.

Niezbędne minerały

Minerały niezbędne do prawidłowej pracy naszego głównego narządu to magnez, potas oraz selen. Magnez jest odpowiedzialny za pobudzanie mięśnia sercowego do skurczów, co jednocześnie przyczynia się do jego wydajniejszej pracy. Produkty bogate w magnez to m.in orzechy, pestki dyni, kakao, natka pietruszki czy śliwki. Potas jest natomiast pierwiastkiem, który pozwala obniżać ciśnienie krwi w tętnicach. Gdzie go znajdziemy? W produktach takich jak ziemniaki, awokado, fasola oraz buraki. Selen dostarczą m.in owoce morza, mięso drobiowe, orzechy brazylijskie, kasza gryczana czy kurze jaja. Selen zaleca się przyjmować wraz z witaminą C i E, ponieważ pełni on wtedy rolę przeciwutleniacza, blokującego wolne rodniki. Co więcej, selen chroni płytki krwi przed zlepianiem się, a to zmniejsza ryzyko zakrzepów oraz udaru mózgu.

Beta karoten

Jest przeciwutleniaczem, który odpowiada za ograniczanie ryzyka występowania udaru mózgu, miażdżycy oraz martwicy mięśnia sercowego. Ponadto, obniża on także poziom złego cholesterolu, zapobiegając jednocześnie odkładaniu się jego złogów w ścianach tętnic. Beta karoten zawierają produkty takie jak dynia, brokuły, marchew oraz morele.

Witamina E

Wśród zalecanych przez kardiologów składników odżywczych znalazła się także witamina E, której rola polega na zapobieganiu zlepiania się krwinek, co chroni przed miażdżycą. Produkty zdrowe dla serca zawierające witaminę E to w szczególności oleje roślinne, orzechy, ryby, płatki owsiane, otręby, pomidory, dynia oraz czarne porzeczki.

Pomarańcze

Właściwa dieta powinna być także bogata w te owoce. Zawierają one pektyny, które doskonale wchłaniają cholesterol oraz neutralizują szkodliwe białko (galektyna-3) mogące powodować bliznowacenie tkanki serca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *