Na czym polega zdrowe odżywianie?

Categories Zdrowe odżywianie
produkty zdrowe dla serca

W natłoku obowiązków wiele osób zaniedbuje to, jakie pokarmy przyjmuje i w jaki sposób to robi. Świadomość dotycząca kwestii żywieniowych jest jednak bardzo istotna. Od tego zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, gdyż posiłki są źródłem energii oraz składników odżywczych, które wpływają na kondycję całego ciała. Ewentualne błędy i złe nawyki, mogą prowadzić do gorszego samopoczucia oraz poważniejszych problemów zdrowotnych. O co zadbać, by odżywiać się w optymalny sposób?

Odpowiednie nawyki

Choć zdrowe odżywianie utożsamiane jest często z samą dietą, to trzeba zdać sobie sprawę, iż to nie tylko komponowanie dań, ale też układ całego dnia. Warto stosować się do kilku podstawowych zasad, dzięki którym można wypracować pewne schematy żywieniowe. Jedną z nich jest regularność w spożywaniu posiłków, których powinno być więcej, lecz w mniejszych porcjach. Systematyczne jedzenie o stałych porach dnia sprawi, że przemiana materii będzie przebiegała we właściwym tempie. Z reguły zalecanych jest około pięciu posiłków dziennie: trzy główne (śniadanie, obiad i kolacja) oraz dwa uzupełniające (drugie śniadanie i podwieczorek). Bardzo ważne jest również picie przynajmniej dwóch litrów wody, która pomaga oczyszczać organizm i utrzymywać stałą temperaturę ciała. Powinno się natomiast unikać alkoholu oraz wszelkich napojów słodzonych. Warto ograniczyć ilość wypijanej czarnej herbaty oraz kawy, które można zastąpić naparami ziołowymi i zieloną herbatą. Poza samą dietą zdrowy tryb życia obejmuje też przebywanie na świeżym powietrzu i aktywności fizyczne.

Dobór produktów

Kwestia ustalenia harmonogramu posiłków jest niezwykle ważna, lecz trzeba także dbać o ich odpowiednie skomponowanie. Dieta powinna być zróżnicowana, gdyż nie tylko pozwala to uniknąć monotonii, ale również zapewnia organizmowi wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Przede wszystkim warto wprowadzić do jadłospisu jak najwięcej warzyw, które powinny zdecydowanie przeważać nad ilością spożywanego mięsa. W pierwszej połowie dnia powinno się także uwzględnić owoce. Trzy rzeczy, których stanowczo powinno się unikać, to cukier, sól oraz biała mąka. Wskazane jest również spożywanie jak najmniejszej ilości produktów przetworzonych oraz słodyczy i słonych przekąsek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *