Dbaj o serce już od najmłodszych lat

Categories dieta, lifestyle, trening dla serca

Z każdej strony słyszymy, że bez względu na to, na jaką chorobę chorujemy, zawsze lepiej jest jej zapobiegać niż leczyć. Oczywiście zdarzają się schorzenia zupełnie niezależne od nas, jednak chyba uczciwie można powiedzieć, że na powstanie większości chorób, w tym chorób układu krążenia sami zapracowujemy. I wcale nie muszą to być tak skrajne zachowania jak złe nawyki żywieniowe czy niechęć do najmniejszego chociaż wysiłku. Profilaktyka to termin przede wszystkim medyczny, może dlatego tak trudno przebić mu się do masowego odbiorcy a działania z zakresu profilaktyki chorób serca brzmią mniej atrakcyjnie niż hasła promujące szczupła sylwetkę i zgrabne pośladki.

Tymczasem na jakość funkcjonowania naszego układu krążenia i serca pracujemy całe nasze życie, dlatego profilaktykę chorób tego organu należy wdrożyć od najwcześniejszych lat życia.

Profilaktyka u dzieci i młodzieży

Jak dbać o serce w młodym wieku? Przede wszystkim systemowo, profilaktyka chorób układu krążenia u dzieci i młodzieży podzielona jest na kilka podstawowych obszarów, które powinien wdrażać system opieki zdrowotnej we wszystkich placówkach edukacyjnych w sposób systemowy a my, na własny rachunek, możemy działać intuicyjnie. Profilaktyka systemowa obejmuje:

  • edukację prozdrowotną, prowadzoną od najwcześniejszych lat już w szkołach podstawowych
  • identyfikację grup zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, zaczynając od przedszkoli i szkół
  • interwencje prewencyjne w tych grupach prowadzone przez specjalistów

Przygotowano kilka podstawowych wskazówek adresowanych do dzieci i rodziców, które mają na celu wdrożenie odpowiednich nawyków, gwarantujących zdrowe serce. Jest to:

  • przede wszystkim odpowiednia dieta wspomagająca harmonijny rozwój dziecka, ukierunkowana na utrzymanie właściwej masy ciała, ciśnienia tętniczego i profilu lipidowego, odżywianie na podstawie piramidy żywieniowej WHO niepalenie tytoniu, oraz nieprzebywanie w pomieszczeniach, w których inni palą
  • zwiększenie aktywności fizycznej do co najmniej 60 minut każdego dnia i zmniejszenie ilości czasu spędzonego przed ekranem tv lub monitora do maksymalnie 2h dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *