Fakty i mity dotyczące treningu cardio. Czy pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka?

Categories trening dla serca

Trening cardio, nazywany też wytrzymałościowym, jest zalecany w zasadzie dla wszystkich osób. Pozwala on spalić nadmierną ilość tkanki tłuszczowej. To jednak nie jedyna zaleta takich ćwiczeń, które pozwalają również uprawniać pracę niektórych układów w organizmie. Warto jednak zadbać o odpowiedni plan i systematyczność, gdyż w przeciwnym razie nie osiągnie się pożądanych efektów. Jak trenować w ten sposób i jakie mogą być z tego korzyści zdrowotne?

Na czym polega taki trening i czy każdy może z niego korzystać?

Dużą zaletą zajęć wytrzymałościowych jest fakt, iż takie ćwiczenia można wykonywać w różnej formie, zarówno na świeżym powietrzu, jak i na siłowniach oraz innych obiektach sportowych. Do takich aktywności zalicza się choćby bieganie, szybki marsz, jazdę na rowerze, aerobik, pływanie czy korzystanie ze sprzętów fitness. Należy przy tym zaznaczyć, że wbrew pozorom są to treningi przeznaczone dla osób praktycznie w każdym wieku.

Specjalną grupą są osoby z problemami z sercem, zarówno wrodzonymi, ale również nabytymi, choćby po zawale. W takim przypadku przed uprawianiem jakiegokolwiek sportu trzeba się skonsultować z lekarzem, w celu doboru zakresu i intensywności ćwiczeń. Ważnym aspektem jest to, że pożądane efekty można osiągnąć tylko przy zachowaniu systematyczności. Takie sesje treningowe powinny się odbywać trzy lub cztery razy w tygodniu. Sam stopień zaawansowania, należy dobierać pod kątem możliwości danej osoby.

Wsparcie układu krwionośnego i płuc

Oczywiście aspektem na który zwraca uwagę wiele osób, jest możliwość spalania nadmiaru tkanki tłuszczowej podczas takich aktywności. Rzeczywiście jest to prawda, lecz warto też pamiętać o korzyściach jakie daje trening cardio dla serca i całego układu krwionośnego. Choć stwierdzenie, że takie ćwiczenia przedłużają życie, często są odbierane jako mit, to można je traktować absolutnie poważnie. Mięsień sercowy w trakcie ruchu pompuje więcej krwi. Przekłada się to także na jego większą wydajność już w fazie spoczynku.

Zwiększony przepływ krwi zapobiega z kolei odkładaniu się szkodliwego cholesterolu w żyłach, co zmniejsza ryzyko udaru mózgu, zawału serca, nadciśnienia czy miażdżycy. Taka aktywność fizyczna pozwala również zwalczyć lub zapobiec występowaniu nadwagi i otyłości. Przy okazji wzmocnienia układu krwionośnego, dochodzi też do poprawy wydajności płuc. Dzięki temu organizm mniej męczy się przy poszczególnych czynnościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *