Co wpływa na dobrą pracę serca?

Categories Choroby Serca, dieta, lifestyle

Dobra praca serca zależy od wielu czynników. Na większość z nich mamy wpływ. Niestety codzienne złe nawyki, pielęgnowane przez lata dają w końcu niepożądane efekty w postaci chorób układu krążenia. W przeważającej części ludzie doskonale zdają sobie sprawę co pomaga sercu prawidłowo funkcjonować, jednak zazwyczaj ta wiedza nie wykracza poza teorię. Nadal jadamy wysoko przetworzoną żywność, ulegamy zgubnym nałogom i z premedytacją wikłamy się w nerwowe sytuacje.

Jak można pomóc swojemu sercu?

Dieta. Pragnąc, aby sposób jedzenia pozytywnie wpływał na pracę serca, trzeba postawić na różnorodność i umiarkowanie. Zdrowa dieta nie musi oznaczać monotonii. Trzeba tylko postawić na tłuszcze omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu. Gdzie je znaleźć? W tłustych rybach morskich, niektórych olejach tłoczonych na zimno, orzechach, nasionach i owocach awokado. Mniej ich jest w niektórych warzywach, jak na przykład szpinak, brukselka, brokuły i jarmuż. Regularnie też należy jeść owoce i warzywa z powodu licznie występujących antyoksydantów, których niedobór często doprowadza do chorób serca i miażdżycy.

Aktywny tryb życia. Badania pokazują, że dla zachowania zdrowej pracy serca, potrzeba niewielkiej, ale regularnej aktywności fizycznej. Pływanie, jazda na rowerze czy szybkie spacery pomagają utrzymać formę i zrzucić zbędnie kilogramy. Nadwaga i otyłość znacznie obciąża serce. Ma ono wtedy do zrobienia pracę cięższą niż w przypadku prawidłowej wagi. Ludzie od początku zadają sobie pytanie, jak dbać o serce w młodym wieku, jednak od najmłodszych lat stale poszukują sytuacji minimalnego ruchu. Godziny przed komputerem, jazda autobusem nawet od przystanku do przystanku i unikanie lekcji wychowania fizycznego – to wszystko występuje nader często.

Redukowanie stresu. Problemy, szybki tryb życia, ciągła presja czasu i wymagań ze strony szkoły, pracodawcy i społeczeństwa, to czynniki, które zwiększają szanse na zawał i inne choroby układu krążenia. Pewnych problemów nie da się wyeliminować z życia, jednak warto spróbować sobie z nimi poradzić. Pewne czynniki relaksacyjne, joga lub medytacja mogą czasem zdziałać cuda. Jednak najlepiej jest nie przejmować się zbytnio sprawami na które nie ma się wpływu. Natomiast te, na które jest wpływ, sukcesywnie zmieniać.

Unikanie zgubnych nałogów. Nie od dziś wiadomo, że nadmierne stosowanie używek typu alkohol i papierosy negatywnie odbija się na zdrowiu. To samo można powiedzieć o wypijaniu ogromnej ilości kawy czy leków przeciwbólowych stosowanych codziennie z byle jakiego powodu. W interesie zdrowego serca, dobrze jest ograniczyć te negatywne przyzwyczajenia.

Do stosowania zaleceń zdrowego stylu życia potrzebna jest konsekwencja. Nie mogą to być pojedyncze zrywy od czasu do czasu, tylko raczej już stałe nawyki. Do tego trzeba jeszcze dodać regularne, podstawowe badania i mamy pewność, że zrobiło się wszystko aby serce i cały organizm pracowały bez awarii przez kilkadziesiąt dalszych lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *