Jak żyć z nadciśnieniem?

Categories Choroby Serca, dieta, trening dla serca
trening przy nadciśnieniu

Nadciśnienie tętnicze jest uznawane za chorobę cywilizacyjną naszych czasów. To podstępny wróg nie tylko naszego zdrowia, ale przede wszystkim życia. Wiąże się ono z podwyższeniem ryzyka przedwczesnej śmierci lub pojawienia się szeregu chorób kardiologicznych. Dość powiedzieć, że na nadciśnienie cierpi blisko 10 mln osób w Polsce, a ponad połowa nie ma świadomości choroby. O nadciśnieniu tętniczym mówimy w sytuacji, w której serce musi pracować ze zwiększonym wysiłkiem lub gdy pojawia się gorszy przepływ krwi do mięśnia sercowego.

Kiedy mówimy o nadciśnieniu tętniczym?

Żeby zrozumieć, czym jest nadciśnienie tętnicze, należy zacząć od wyjaśnienia samego pojęcia ciśnienia. Przepompowywana krew działa na naczynia krwionośne z odpowiednią siłą, która umożliwia jej swobodny i niezakłócony przepływ przez żyły i tętnice. Wspomniana siła to ciśnienie, które zwiększa się w momencie, w którym krew jest pompowana do serca i zmniejsza, gdy jest wypompowywana. Różnica tych dwóch wartości — ciśnienia skurczowego i rozkurczowego — jest całkowicie naturalna. U zdrowej osoby obie wartości mieszczą się w granicach 120/80 mm Hg, przy czym obie granice są ruchome i zależą od wielu czynników. Przyjmuje się, że prawidłowa górna wartość nie może przekroczyć 14 mm Hg — innymi słowy, wszystkie wyższe wartości świadczą o pojawieniu się nadciśnienia.

Szukając genezy pojawienia się nadciśnienia tętniczego, należy przeprowadzić szeroki wywiad. W grupie ryzyka znajdują się osoby, które są mało aktywne fizycznie, sięgają po różnego rodzaju używki, a także stosują dietę bogatą w sól, która zwęża naczynia krwionośne, powodując zatrzymanie wody w organizmie. Poza tym nadciśnienie tętnicze częściej dotyka osoby z inklinacjami genetycznymi do schorzenia, a także te, które są narażone na permanentny stres i brak właściwego, pełnego wypoczynku.

Jak radzić sobie z nadciśnieniem

Leczenie nadciśnienia wymaga zaangażowania samego pacjenta. To on powinien dokonać najważniejszych zmian w stylu życia i odżywiania. Farmakoterapia jest włączana w najtrudniejszych przypadkach i nie może ona stanowić jedynego działania. W związku z tym należy przyjrzeć się diecie, ograniczyć spożywanie soli, czerwone mięso i produkty wysokotłuszczowe. Zalecana jest codzienna dawka ruchu — może to być półgodzinny spacer. Powodzenie jest zależne od żelaznej konsekwencji i wdrożeniu zdrowych nawyków do stałego rytmu dnia. Ponadto konieczne jest kontrolowanie ciśnienia i zapisywanie wyników w dzienniczku. Należy odstawić używki tj. papierosy, alkohol czy kawę i postawić na orzechy, ryby, warzywa oraz owoce.

Trzeba podkreślić, że zarówno wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie krwi jest niekorzystne i niebezpieczne dla zdrowia. Każdy niskociśnieniowiec powinien — podobnie jak osoby z nadciśnieniem — zrezygnować z używek i zażywać aktywności fizycznej. W obu przypadkach podejmowanie zdrowych działań w obszarze codziennego życia i zmiana złych nawyków jest kluczem do powodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *