Jaką dietę stosować przy chorobach serca?

Categories dieta
zdrowe serce dieta

Choroby układu sercowo-naczyniowego są jedną z głównych przyczyn zgonów na całym świecie. Wielu z nich udałoby się uniknąć poprzez zastosowanie odpowiedniej profilaktyki.

Przyczyny wzrostu zachorowań

Do głównych czynników zwiększających zachorowalność na serce można zaliczyć niewłaściwy styl życia, nadwagę, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze i zaburzenia lipidowe. Naukowcy dowiedli, że nasz tryb życia wpływa w większym stopniu na wystąpienie chorób serca niż czynniki genetyczne czy środowiskowe. Biorąc ten fakt pod uwagę, jeśli chcemy zmniejszyć liczbę zachorowań w tej grupie schorzeń, potrzebna jest zmiana diety i wprowadzenie umiarkowanej aktywności fizycznej.

Konieczne eliminacje w diecie sercowca

Dieta osoby ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowej powinna wiązać się z uzyskaniem prawidłowych parametrów w zakresie ciśnienia tętniczego i cholesterolu oraz zmniejszeniem wagi ciała. Zdrowe odżywianie przy chorobach serca to ograniczenie w diecie produktów z dużą zawartością cholesterolu, którego najwięcej znajdziemy w żółtkach jaj, tłustym mięsie i podrobach.

Osoby o złym profilu lipidowym powinny również unikać nasyconych kwasów tłuszczowych i izomerów trans, które są odpowiedzialne za rozwój choroby miażdżycowej. W praktyce oznacza to prawie całkowitą eliminację z menu tłustego mleka i mięsa, wędlin, smalcu, masła, serów żółtych, oleju palmowego oraz słodyczy.

W profilaktyce choroby nadciśnieniowej konieczne jest, dodatkowo, ograniczenie produktów zawierających spore ilości soli. Występuje ona głównie w żywności przetworzonej czyli w fast foodach, wędlinach, konserwach, przekąskach, gdzie dzienne normy spożycia soli są znacznie przekroczone.

Produkty prozdrowotne

Czym zastąpić omawiane wyżej składniki? Rezygnacja z tłustego jedzenia nie oznacza całkowitej eliminacji tłuszczów, ale należy wybierać te właściwe. Bardzo istotne dla naszych komórek są tłuszcze wielonienasycone, których nie może zabraknąć w codziennym menu. Dotyczy to zwłaszcza kwasów omega 3, które pomagają redukować stany zapalne w organizmie i zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca. Dlatego przynajmniej dwa razy w tygodniu na stołach osób z chorym sercem powinny gościć tłuste ryby morskie. Dobrym źródłem kwasów nienasyconych są także tłoczone na zimno oleje roślinne, szczególnie lniany i rzepakowy, które dodatkowo wpływają korzystnie na równowagę lipidów.

Tłuste mięsa i produkty mleczne najlepiej zastąpić chudymi odpowiednikami. W tej roli sprawdzi się doskonale drób, ryby, niskotłuszczowe jogurty czy biały ser. Mięsne dania, przynajmniej częściowo, wyeliminujemy dzięki bogatym w białko, roślinom strączkowym.
Zdrowe odżywianie przyniesie efekty jeśli włączymy do swojego jadłospisu świeże warzywa i owoce, a chleb biały wymienimy na pełnoziarnisty.

Osobom uzależnionym od słonego smaku trudno jest zapanować nad niedoprawianiem potraw, dlatego warto stosować w kuchni zioła. Zmniejszą one potrzebę używania polepszaczy smaku i dodatkowo, dzięki różnym właściwościom wpłyną prozdrowotnie.
Dbanie o zdrowie, w przypadku osób chorych na serce, jest sprawą priorytetową. Od tego, na ile uda im się ulepszyć tryb życia i zmienić dietę, w dużej mierze zależy ich życie. Warto podjąć taki wysiłek, tym bardziej, że leży on w zasięgu możliwości każdego pacjenta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *