Jakie korzyści daje bieganie?

Categories bieganie, lifestyle, trening dla serca

Wpływ biegania na zdrowie i kondycję fizyczną

Bieganie to najprostsza i najtańsza forma aktywności fizycznej. Do jego uprawiania potrzebne są jedynie chęci oraz wygodne obuwie. Żeby zachęcić wszystkich niezdecydowanych, warto poznać najważniejsze korzyści, jakie niesie za sobą uprawianie tego sportu. Przeprowadzone badania pokazują, że regularne bieganie ma zbawienny wpływ na serce, układ krążenia oraz układ odpornościowy.

Ta forma aktywności fizycznej znacząco poprawia krążenie krwi oraz podnosi poziom dobrego cholesterolu. Zdaniem kardiologów, wśród osób biegających aż o 45 procent spada ryzyko wystąpienia chorób serca. Badania pokazujące relację bieganie a układ odpornościowy wskazują, że osoby regularnie trenujące mniej chorują, zwłaszcza na choroby autoimmunologiczne.

Warto pamiętać, że regularny trening pozwala również zgubić zbędne kilogramy, a także wzmocnić stawy i kości. Prawidłowo dobrany dystans sprzyja lepszemu dotlenieniu stawów, a także zwiększeniu gęstości kości. Jest to szczególnie ważne u grupy osób zagrożonych osteoporozą. Zdaniem ekspertów, regularny wysiłek fizyczny przyczynia się również do zmniejszenia ryzyka wystąpienia nowotworów.

Obniżenie poziomu stresu i dodanie pewności siebie

Bieganie wpływa nie tylko na poprawę kondycji fizycznej, ale również i psychicznej. Już po trzydziestu minutach ruchu organizm zaczyna wytwarzać endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia. Pozostają one w krwiobiegu jeszcze pół godziny po zakończeniu treningu. To właśnie dzięki endorfinom biegacze pomimo ogromnego zmęczenia odczuwają radość, a nawet euforię.

W związku z tym, że ta forma aktywności fizycznej ma charakter indywidualny, pozwala oderwać się od codziennych problemów i spraw. Czas spędzony na samotnym treningu jest zdaniem specjalistów znakomitym sposobem na odreagowanie stresu i przywrócenie organizmowi równowagi psycho-fizycznej. Warto również pamiętać, że regularne bieganie dodaje pewności siebie i wiary we własne umiejętności. Badania pokazują, że osoby stale trenujące mają więcej życiowej energii, wyróżniają się większym zaangażowaniem i wydajnością, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *