Do czego prowadzi nadciśnienie tętnicze?

Categories trening dla serca
trening przy nadciśnieniu

Z całą pewnością nie należy lekceważyć nadciśnienia tętniczego, które jest poważnym schorzeniem wymagającym leczenia. Problem ten nie jest bolączką wyłącznie osób starszych i otyłych. Z nadciśnieniem boryka się coraz więcej ludzi, w tym młodych i szczupłych. Zgubne okazują się bowiem nieodpowiednio zbilansowana dieta, brak ruchu, chroniczny stres, brak snu i niezdrowy tryb życia. Czym zatem grozi nadciśnienie i jak zachować zdrowie?

Zbyt wysokie ciśnienie grozi nawet śmiercią

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą, która często rozwija się przez lata w ukryciu. Nawet jeśli schorzenie to nie sprawia na początku żadnych trudności i nie uprzykrza życia, to jednak zaniedbanie tego problemu wiąże się z wieloma poważnymi konsekwencjami. Zbyt długo nieleczone nadciśnienie może przyczynić się do uszkodzenia serca, nerek, mózgu czy oczu. Zwiększa się także ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca. Wszystko dlatego, że ściany tętnic zaczynają twardnieć i łatwiej odkładają się w nich złogi cholesterolu, a zwężonymi tętnicami dociera znacznie mniej krwi. Łatwiej zatem o pęknięcie twardych ścian tętnic i tworzenie się skrzepów, które z kolei mogą zablokować zwężoną tętnicę. Osoby z nadciśnieniem tętniczym znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka udarem mózgu. Może dojść także do niewydolności nerek czy uszkodzenia nerwu wzrokowego. Ponadto skraca się długość życia o kilkanaście lat w przypadku nieleczonego i długotrwałego nadciśnienia tętniczego.

Jaki wskazany jest trening przy nadciśnieniu?

Oprócz dobrania właściwej terapii farmakologicznej konieczne jest również regularne uprawianie umiarkowanej aktywności fizycznej przez osoby borykające się z nadciśnieniem tętniczym. Do ćwiczeń sprzyjającym zachowaniu zdrowych tętnic i utrzymaniu ciśnienia w ryzach zaliczyć można: jazdę na rowerze czy na rowerku stacjonarnym, żwawe spacery, pływanie, nordic walking, jogę, ćwiczenia na stepperze, zajęcia ze spinningu, taniec. Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, co najmniej pięć razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut do godziny.

Komentarze

  1. Wiele zależy od skali problemu. Jeżeli problemy z nadciśnieniem dopiero się zaczynają, warto dopracować swoją dietę i dobrać odpowiednie ćwiczenia. Najlepiej nie samodzielnie, a z lekarzem, dietetykiem, trenerem… Jeżeli trzeba, wprowadzić leczenie farmakologiczne. Nadciśnienie może być bardzo niebezpieczne i nie wolno go lekceważyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *