Czy osoba z nadciśnieniem może pójść na maraton?

Categories Choroby Serca
bieganie a nadciśnienie

Bieganie z roku na rok staje się coraz bardziej modne, a maraton wskakuje na listę rzeczy, które koniecznie trzeba zrobić. Nie każdy jednak może i powinien biegać – niestety wyliczając plusy biegu, często zapominamy, że może mieć także swoje minusy.

Bieganie zdrowe dla serca

Ruch na świeżym powietrzu jest dla serca bardzo zdrowy. Pod warunkiem, że lekarz nie powiedział inaczej. Osoby, które przeszły zawały, mają różnego rodzaju wady serca, powinny każdy obrany wysiłek fizyczny skonsultować z lekarzem. Przy zawałach, nawet bardzo intensywny marsz jest nieskazany, a co dopiero bieg w maratonie.

Bieganie a nadciśnienie tętnicze, to jednak zupełnie inna sprawa.

Czy osoba z nadciśnieniem może biegać?

Nadciśnienie to choroba polegająca na okresowych wzrostach ciśnienia skurczowego i rozkurczowego tętnic. Nie ma żadnych przesłanek mówiących o tym, by osoba z nadciśnieniem tętniczym nie mogła uprawiać sportów takich jak marsz, pływanie, czy jazda na rowerze. Musi przebywać tylko pod stałą kontrola lekarza, z dobrze dopasowaną dawką leków. Jeżeli chodzi o bieganie a nadciśnienie, to tutaj wszystko zależy od rodzaju wybranego biegu i kondycji. Jeżeli jest to osoba, która wcześniej uprawiała biegi, może sobie pozwolić na wolne wybieganie, mieszczące się w komforcie oddechowym. Zalecana długość to od 30 do 45 minut. Dłuższe dystanse są możliwe i uzależnione od kondycji, a także tego, jak długie dystanse były pokonywane przez biegacza przed chorobą.

Zdecydowanie podczas biegania należy unikać szybkich biegów, które zmuszają organizm do biegu beztlenowego, a także udziały we wszelkich zawodach, w których najważniejszy jest wynik.

Bieganie maratonów

Osoba z nadciśnieniem chcąca przebiec maraton, przede wszystkim powinna skonsultować się z lekarzem, który oceni jej stan zdrowia. Może o nim myśleć tylko wtedy, gdy pokonywała już tak długie dystanse. Warto pamiętać, że bieganie a nadciśnienie mają na siebie wzajemnie wpływ, dlatego wszelkiego rodzaju maratony i treningi powinny być już wykonywane dla przyjemności, a nie z chęcią przebiegnięcia jak najlepszego czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *