Co powinniśmy zmienić w naszym życiu jeśli zmagamy się z chorobami serca?

Categories Choroby Serca, trening dla serca

Choroby sercowo-naczyniowe znajdują się w czołówce najczęstszych przyczyn zgonów. W krajach cywilizowanych zajmują one pod tym kątem drugie miejsce, tuż po nowotworach. Oczywiście diagnoza nie oznacza najgorszego, jednakże wymaga wprowadzenia zasadniczych zmian w dotychczas prowadzonym stylu życia. Są one absolutnie konieczne, aby móc jeszcze przez długie lata cieszyć się głośno bijącym sercem oraz wspomóc je w codziennym prawidłowym funkcjonowaniu. Jak żyć z chorobą serca oraz jak troszczyć się o nie każdego dnia?

Najczęstsze choroby układu krążenia oraz ich przyczyny

Mimo coraz to lepszej diagnostyki, większej wiedzy lekarzy, łatwiejszego dostępu do lekarstw i służby zdrowia, choroby sercowo-naczyniowe należą do powszechnie występujących przypadłości, a największa zachorowalność występuje u mężczyzn po ukończeniu 60 roku życia.

Wśród przyczyn wskazuje się m.in. wady wrodzone, płeć oraz wiek (u osób starszych ryzyko zachowań wzrasta), a także czynniki zależne od naszego stylu życia, które w świadomy sposób możemy kontrolować. Zalicza się do nich: narażenie na stres, złą dietę, brak aktywności fizycznej, wysoki cholesterol, palenie papierosów oraz zanieczyszczenia środowiska.

Najczęstsze rodzaje chorób serca to:

  • miażdżyca,
  • choroba niedokrwienna serca (to miażdżyca w tętnicach wieńcowych)
  • wady serca,
  • wrodzone wady zastawek serca
  • nadciśnienie,
  • nabyte zastawki serca,
  • niewydolność serca

Codzienność u osób z chorobami serca. Co trzeba, a co jest zabronione?

Pacjenci borykający się z problemami układu krążenia muszą wprowadzić w swoje życie często nowe dla nich nawyki, które pozwolą im w maksymalny sposób złagodzić przebieg choroby, a także przyczynić się do znaczącej poprawy nie tylko ich zdrowia, ale i samopoczucia. Jakie kroki należy zatem podjąć, aby skutecznie zadbać o swoje serce?

Właściwa dieta

W pierwszej kolejności konieczne jest zadbanie o właściwą dietę, która uchroni nas przed nadwagą oraz miażdżycą, a ponadto zapewni naszemu organizmowi cenne witaminy oraz minerały, potrzebne do prawidłowej pracy. Czym zatem w praktyce jest właściwa dieta?

Nasz codzienny jadłospis powinien opierać się na:

  • Dużej ilości warzyw, zwłaszcza czosnku, cebuli, roślin zielonych oraz strączkowych, a także owoców, takich jak śliwki, porzeczki, czereśnie, wiśnie, agrest, arbuz. Powinny one stanowić podstawę każdego posiłku, oczywiście z przewagą warzyw
  • Produktach pełnoziarnistych, bogatych w błonnik, ciemnych kaszach i ryżach, otrębach,
  • Chudym i delikatnym mięsie,
  • Chudym nabiale oraz produktach o niskiej zawartości tłuszczu,
  • Bogatych i aromatycznych przyprawach, które z powodzeniem zastąpią sól,
  • Tłustych morskich rybach, olejach roślinnych, orzechach, migdałach.

Zabronione jest natomiast spożywanie:

  • potraw tłustych, smażonych lub zapiekanych w olejach,
  • słodkości,
  • soli,
  • napojów gazowanych z dodatkiem cukru,
  • fast foodów oraz żywności przetworzonej.

Wskazane jest rzucenie palenia.

W przypadku diagnozy chorób sercowo-naczyniowych konieczne jest także natychmiastowe rzucenie palenia, będącego przyczyną zawałów, miażdżycy, udarów mózgu, a także prowadzącego do niewydolności serca.

Aktywny tryb życia

Koniec z kanapowym, siedzącym trybem życia! Jednym z podstawowych kroków, jaki należy podjąć, chcąc zadbać o swoje zdrowie, jest polubienie aktywności fizycznej. Chorzy, którzy do tej pory unikali sportu, powinni zacząć od umiarkowanych i prostych ćwiczeń, mogą to być zwykłe spacery, przejażdżki na rowerze, basen lub lekki jogging. Najważniejsze, aby robić to systematycznie, nie szukać wymówek i nie rezygnować z ruchu na świeżym powietrzu. W ten sposób zadbamy o naszą kondycję oraz zwiększymy pojemność płuc, zapewniając organizmowi lepsze dotlenienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *