Jak zadbać o odporność latem?

Categories bieganie
bieganie a odporność

Lato jest doskonałą porą roku na wzmocnienia odporności i naładowanie naszych akumulatorów. Jest tak naprawdę wiele sposobów na wspomożenie swojego systemu immunologicznego – codzienna dawka ruchu, przebywanie na świeżym powietrzu, spożywanie kilku porcji warzyw i owoców, ćwiczenia relaksacyjne na łonie natury czy też czytanie książki na hamaku. Z całą pewnością warto wykorzystać do maksimum letnie dni, co pozwoli uchronić się przed wieloma dolegliwościami wraz z nadejściem tych zimniejszych. Jak zatem wzmocnić odporność latem i czy istnieje zależność – bieganie a serce?

W trosce o zdrowie, czyli sposoby na wzmocnienie organizmu latem

Wzmocnienie odporności organizmu nie powinno polegać na zażywaniu syntetycznych suplementów diety, które zresztą są przez niego słabo albo wcale nieprzyswajalne. Znacznie korzystniejsze dla naszego organizmu i skuteczniejsze będzie sięgnięcie po świeże warzywa i owoce. Są one skarbnicą naturalnych witamin, minerałów i antyoksydantów, czyli wszystkiego czego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Wystarczy niedobór któregoś składnika w organizmie, a nasz system immunologiczny zaczyna szwankować, a my jesteśmy coraz podatniejsi na różnego typu schorzenia. W celu wzmocnienia odporności organizmu potrzebujemy wystarczającej ilości dobrej jakości snu. Warto również udać się do lasu, zmienić na kilka dni otoczenie, wyjechać poza miasto, rozładować napięcie aktywnością fizyczna, zmienić klimat, pić świeże soki warzywno-owocowe i zielone szejki, przejść na dietę roślinną, chodzić boso, poznawać nowych ludzi i myśleć pozytywnie.

Bieganie a odporność

Z całą pewnością osoby dbające o swoje zdrowie dobrze wiedzą, jak ważna jest codzienna dawka ruchu. Okazuje się, że dzięki aktywności fizycznej można wzmocnić organizm, w tym układ odpornościowy. Do uprawiania sportu praktycznie nie potrzeba żadnych dodatkowych akcesoriów ani też sprzętów. Wystarczą wygodne buty i strój dopasowany do pory roku, aby móc zacząć. Bieganie jest całkowicie darmowe i możliwe o każdej porze roku. Trzeba jednak pamiętać tym, że co za dużo to jednak niezdrowo. Regularny wysiłek fizyczny o umiarkowanej intensywności rzeczywiście zmniejsza ryzyko infekcji i skraca jej czas, przyczynia się do zwiększenia liczby leukocytów, poprawia zdolność regeneracyjną tkanek i redukuje stężenie czynników pozapalnych w organizmie. Niestety długotrwały i intensywny wysiłek zwiększa stężenie kortyzolu i osłabia odporność, hamuje procesy regeneracyjne, przyczynia się do zwiększenia ryzyka infekcji i osłabia  organizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *