Jak zmniejszyć ryzyko zawału serca?

Categories Choroby Serca, dieta
jak dbać o serce

Statystyki chorób wieńcowych w ostatnich latach są niepokojące. Coraz więcej osób, także w młodym wieku zmaga się z poważnymi problemami kardiologicznymi. Fatalny w skutkach zawał serca przechodzi blisko sto tysięcy Polaków rocznie. Prognozy przewidują, że w najbliższych latach liczba odnotowanych zawałów będzie rosnąć. Wysokie ryzyko zgonu i ogromne koszty hospitalizacji powinny przekonać rodaków do przywiązywania większej troski o kondycję fizyczną, w myśl maksymy: „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Nawet przy dzisiejszym, niezwykle intensywnym trybie życia, można za pomocą diety i aktywności fizycznej zagwarantować sobie świetną formę i zdrowe serce na długie lata.

Dieta, która wzmocni najważniejszy organ

Prawidłowy sposób odżywiania pozwala w znacznym stopniu zniwelować ryzyko chorób wieńcowych. Nie można wprawdzie wyeliminować genetycznych predyspozycji, ale nawet, jeśli w rodzinie pojawiają się przypadki zawałów, podjęcie odpowiednich kroków może uchronić potomków od chorób serca. Dieta wzmacniająca centralny narząd układu krwionośnego powinna obfitować w surowe warzywa i owoce (ze względu na wysoką zawartość cennych witamin i mikroelementów)m oraz tłustych ryb, bogatych w kwasy omega-3. Należy także unikać niezdrowych tłuszczy, zwłaszcza wielokrotnie używanych oraz ciężkostrawnego mięsa. Badania potwierdzają, że incydenty kardiologiczne znacznie częściej przytrafiają się osobom, które nie przywiązują specjalnej uwagi do sposobu odżywiania, a ich dzienny jadłospis składa się z żywności konserwowanej i przetworzonej, obfitującej w cukry proste. Czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo zawału serca jest otyłość (szczególnie brzuszna), a optymalna dieta pomaga utrzymać szczupłą i pozbawioną tłuszczu sylwetkę.

Niestety, w wielu przypadkach, sytuacja materialna nie pozwala na zakup świeżej i wysokiej jakości produktów spożywczych. Do tego dochodzą ograniczenia czasowe (samodzielne przygotowywanie posiłków jest niezwykle czasochłonne), jednak nawet bez korzystania z cateringu warto zainteresować się zmianą sposobu odżywiania, a zdrowe serce odwdzięczy się, utrzymując nas w świetnej kondycji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *