Jak ważna jest w naszym życiu odpowiednia dieta?

Categories dieta
co jeść po zawale serca

W zdrowym ciele zdrowy duch – ta słynna sentencja od lat nie traci na aktualności. Nasze samopoczucie w dużej mierze uwarunkowane jest przez nasze zdrowie, na które wpływa wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest styl życia oraz to, co jemy.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Jedzenie jest dla nas czymś naturalnym. Czynnością, do której często nie przywiązujemy większej uwagi. Gdy mamy na coś smak, po prostu po to sięgamy, nie zastanawiając się przy tym, jakie wartości odżywcze ma dana przekąska czy posiłek i jaki będzie ona miała wpływ na nasz organizm. Tymczasem to, jak się odżywiamy i czy nasza codzienna dieta jest wystarczająco bogata w niezbędne składniki odżywcze, ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie.

Pierwsze objawy nieodpowiedniej diety są łatwe do rozpoznania, jednak często nie zwracamy na nie większej uwagi i nie wiążemy z tym, co jemy. Gorsze samopoczucie, brak koncentracji i energii, pogorszenie kondycji włosów, paznokci i cery tłumaczymy sobie przepracowaniem i stresem. Jednak w dłuższym okresie te, z pozoru niegroźne objawy, mogą przekształcić się w poważne problemy zdrowotne, takie jak:

  • otyłość, uznana przez Światową Organizację Zdrowia za jedno z najpoważniejszych zagrożeń zdrowotnych XXI wieku;
  • cukrzyca typu II;
  • choroby układu krążenia (m.in. zawał mięśnia sercowego, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca);
  • osteoporoza;
  • choroby układu nerwowego;
  • choroby nowotworowe (m.in. nowotwór jelita grubego, nowotwór żołądka).

Podstawy zdrowego odżywiania

Oprócz swoich walorów smakowych, pokarm spożywany w ciągu dnia powinien dostarczyć do organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych (węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin, mikro i makroelementów). To jaka ich ilość jest niezbędna zależy od organizmu. Wpływ na to będą miały takie czynniki jak masa ciała, wzrost, tryb życia, rodzaj pracy, aktywność fizyczna (lub jej brak). Znaczący wpływ mają także choroby. W przypadku osób cierpiących na różnego rodzaju choroby, przed zmianą nawyków żywieniowych zalecana jest konsultacja ze specjalistą (dietetykiem klinicznym).

Ponadto do podstaw zdrowego odżywiania należą:

  • regularność spożywanych posiłków;
  • odpowiednia ilość warzyw i owoców w codziennej diecie;
  • spożywanie wody, ok. 2 l dziennie;
  • unikanie nadmiaru soli i alkoholu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *